Trasa Kraków Brzeźnica przez Tyniec
Trasa Kraków - Brzeźnica przez Tyniec
.
Opis trasy |
Co warto zobaczyć |
km |
Kraków, Bulwar Poleski (Most Dębnicki), tu pojawia się oznakowanie WTR. |
|
0 |
Dębniki, rejon Tyniecka/Szwedzka placyk na szczycie wału na rozwidleniu ścieżek spacerowo-rowerowych. |
|
0,6 |
Ścieżką na szczycie wału docieramy do neorenesansowego pałacyku Lasockich. W tym miejscu pojawia się oznakowanie „Szlaku bursztynowego". Chociaż to początek wycieczki warto tu się zatrzymać choćby na kilka minut. Park Dębnicki (na tyłach pałacyku) to urocze i mało popularne miejsce - oaza ciszy i spokoju. |
|
1,1 |
Na wysokości ul. Ćwikłowej kończy się asfaltowy odcinek ścieżki, oba znakowane szlaki prowadzą w dół w stronę koryta Wisły: zjeżdżamy zakosem w prawo w dół i kilkusetmetrowym odcinkiem „terenowym" jedziemy poniżej wału, wkrótce wracamy na wał, jadąc równolegle do ul. Widłakowej, by chwilę po tym zjechać w lewo i kolejne kilkaset metrów przejechać tą ulicą, po czym znów trafiamy na ścieżkę na wale. |
W tym miejscu można zjechać z wału w lewo i omijając „odcinek terenowy" jechać dalej ulicą Widłakową, z której po kilkuset metrach znowu wjeżdżamy na wał i wytyczoną na jego szczycie wygodną, asfaltową ścieżką kontynuujemy jazdę. |
4,2 |
Ośrodek Rekreacji „Kolna". Ośrodek oferuje szereg atrakcji. Jest tu kryta pływalnia, boiska, poligon „paint-ball'owy", można wypożyczyć sprzęt pływający i popływać po spokojnym starorzeczu, można też uczestniczyć w „raftingu" na sztucznym torze do kajakarstwa górskiego, doskonale imitującym spływ rzeką górską. |
Tuż za ośrodkiem, równolegle do mostu nad stopniem wodnym przebiega kładka, którą możemy przedostać się na przeciwległy, północny (lewy) brzeg Wisły na pograniczu Piekar i Krakowa i kontynuować wycieczkę innymi wariantami (powrót do Krakowa, jazda do Piekar, do Kryspinowa itd.). |
9,4 |
WTR i SzB rozdzielają się na terenie Ośrodka „Kolna". WTR wyraźnie oddala się od rzeki i biegnie ul. Kolną w stronę ul. Tynieckiej i dalej krętą drogą, pod wiaduktem A4 w stronę Tyńca po zewnętrznej stronie wałów. SzB natomiast prowadzi dalej wzdłuż toru kajakowego i kanału wlotowego elektrowni wodnej i dopiero za A4 prowadzi w lewo do drogi asfaltowej wiodącej do Tyńca, znów łącząc się z WTR. |
Wycieczkę można kontynuować jadąc prosto najpierw wzdłuż toru (tak jak SzB), a potem drogą terenową wzdłuż Wisły. Niewygodę wybojów i kałuż wynagrodzą piękne widoki, rzeka w tym miejscu jest szeroka, bo spiętrzona przez stopień wodny. Dużo tu ładnych miejsc, tuż nad wodą, w których warto się zatrzymać na krótki odpoczynek. Z tego „terenowego" wariantu można zrezygnować w połowie drogi przed Tyńcem skręcając w lewo przez wał do drogi asfaltowej, gdzie znów spotkamy się z oznakowaniami WTR i SzB. |
|
Tyniec, dawna przeprawa promowa u stóp wzgórza klasztornego. Sąsiednie skaliste wzgórze to Winnica. Oba oznakowane szlaki pną się w górę w stronę Opactwa i dalej ulicami drogą główną przez Boguciankę (końcowy przystanek MPK linii 229) w kierunku Skawiny. Droga najpierw pnie się w górę, by po pokonaniu przełęczy pomiędzy Grodziskiem (280 m n.p.m.), a Stępnicą (266 m n.p.m.) opadać w stronę rozległego obniżenia z panoramą Skawiny i dominującymi tu w krajobrazie kominami i blokami elektrowni. Wkrótce opuszczamy Kraków przekraczając granice administracyjne Skawiny. Poruszając się cały czas drogą główną od czasu do czasu napotykamy występujące na przemian oznakowania WTR i SzB. po ok. 6,5 km od Tyńca. Oba szlaki na łuku drogi (ul. Tyniecka) skręcają w prawo i prowadzą na most na Skawince. |
Warto kontynuować jazdę terenową jadąc dalej wzdłuż Wisły dla wspaniałych widoków a przede wszystkim dla ciekawostki krajobrazowo-przyrodniczej. Chodzi o imponującą rozmiarami odkrywkę wapienia jurajskiego w nieczynnym od 60 lat kamieniołomie wcinającym się w wzgórze Grodzisko. Aby tam dotrzeć należy jechać zgodnie ze znakami zielonego szlaku pieszego najpierw ścieżką tuż nad Wisłą (przy wysokim stanie wody - nieprzejezdna), a potem szczytem wału. W miejscu gdzie wał przecina droga, jezdnia i szlak zielony skręca w lewo należy jechać drogą polną dalej prosto i po kilkudziesięciu metrach skręcić w lewo w las (od Tyńca 1,5 km). Zapierający dech widok wynagrodzi zapewne wszelkie niewygody jazdy terenowej. Spod Grodziska można zawrócić do miejsca gdzie opuściliśmy zielony szlak pieszy, tam zjechać z wału w prawo i drogą polną dojechać do ul. Bogucianka, gdzie napotkamy WTR i SzB. Można też jechać dalej wzdłuż Wisły wyraźną „główną" drogą polną, po ok. 1,5 km od Grodziska przekraczamy wał i nadal trzymając się „głównej" docieramy do sporego stawu hodowlanego z piękną panoramą wznoszącego się za nim Grodziska. Jadąc drogą nad brzegiem docieramy do ul. Jasnówka i na jej końcu napotykamy drogę, którą przebiegają WTR i SzB. Stad można wrócić do Tyńca lub kontynuować jazdę w górę rzeki. |
12 |
Most na Skawince. Przekraczając most warto zdać sobie sprawę, że miejsce to przez kilkaset lat stanowiło granicę pomiędzy Królestwem Polskim, a księstwami śląskimi (Opolskim, później Oświęcimskim i Zatorskim). Była to więc granica ówczesnego Państwa Polskiego. Nam towarzyszy bynajmniej nie historyczny krajobraz, bo zbliżamy się do elektrowni w Skawinie. |
Kontynuując jazdę prosto drogą główną (ul. Tyniecka) dotrzeć możemy do Skawiny. |
18,4 |
Podbory. ul. Piastowską dojeżdżamy do drogi głównej (na wprost: elektrownia Skawina) i skręcamy w prawo w stronę Kopanki. |
Kolejna możliwość dojazdu do Skawiny (ul. Podbory w lewo). |
20 |
Po minięciu zabudowań wsi (Kopanka Pierwsza) docieramy do mostu nad kanałem Łączany - Skawina, będącym jedynym zrealizowanym odcinkiem ambitnego projektu hydrotechnicznego mającym łączyć dorzecze Odry, Wisły i Dniestru, a służącym dziś przede wszystkim, jako źródło zaopatrzenia w wodę Elektrowni Skawina. Za mostem nad Kanałem kierujemy się prosto. |
Po 100 m od mostu drogą główną możemy zjechać w prawo do przeprawy promowej Kopanka-Jeziorzany. My podążamy prosto drogą główną wzdłuż wału wiślanego. 100 m za zjazdem znajduje się figura kamienna z 1871 r., polichromowana ze sceną koronacji Matki Boskiej ufundowana przez Bartłomieja i Franciszka Prochowników. Nad głową Maryi gołębica w otoczeniu promieni. W niszach znajdują się płaskorzeźby Adama i Ewy pod drzewem, Św. Piotr, Św. Bartłomiej i Św. Florian. |
21,5 |
Dojeżdżamy do Ochodzy, gdzie po prawej stronie mijamy łowisko wędkarskie, gdzie można odpocząć. |
|
25,2 |
Ochodza, centrum wsi. Po lewej stronie mijamy staw, przy którym stoi kapliczka. Doskonałe miejsce do odpoczynku. Po prawej zaś stronie obejrzeć możemy dworek, a po przejechaniu kilkudziesięciu metrów docieramy do pętli. Tam możemy usiąść, zrobić zakupy w sklepie i skorzystać z toalety. Za kamiennym ogrodzeniem dworku skręcamy w prawo i kierujemy się prosto w kierunku Facimiecha. |
Na wprost dworu Kapliczka z 1946 r. z figurą Matki Bożej Fatimskiej na postumencie. Poniżej inskrypcja i godło Polski - orzeł na czerwonej tarczy, na ścianach bocznych krzyże łacińskie. Jadąc już w kierunku Facimiecha, po prawej stronie warto zwrócić uwagę na kapliczkę z żeliwnym krzyżem na kamiennym postumencie z 1875 r., powstałą z fundacji hrabiego Skrzyneckiego. |
26,2 |
W Facimiechu po dojechaniu do skrzyżowania skręcamy w prawo. |
|
27,9 |
Po kolejnych 200 m i minięciu mostu skręcamy w prawo i jedziemy przez centrum wsi. Po prawej stronie mijamy park i zabudowania dworskie, a następnie po stronie lewej kościół. Jedziemy nadal prosto asfaltową drogą. Po około 1 km dojedziemy do wału wiślanego. |
W tym miejscu, skręcając w lewo opuszczamy Wiślaną Trasę Rowerową, możemy rozpocząć podróż II wariantem pętli rowerowej, nieco trudniejszej (różnica w terenie około 100 m). Kościół pw. Wniebowstąpienia Pańskiego zbudowany w latach 80. XX w. Drugi na tym samym miejscu, bowiem pod koniec lat 60. władze komunistyczne dokonały rozebrania budowy powstającego tutaj kościoła. Zespół podworski pochodzi z lat 80 XIX w. W otoczeniu zapuszczony park krajobrazowy oraz ślady po dawnych stawach i groblach. |
28,1 |
Po dojechaniu do wału wiślanego kierujemy się drogą asfaltową wzdłuż wału. Po kilkuset metrach kończy się asfalt i wjeżdżamy na drogę żwirową. Wzdłuż drogi znajduje się kilka rozrzuconych domów. Trasę naszej jazdy wyznacza nadal wał wiślany. Wyjeżdżamy z Facimiecha i po kilkuset metrach, już drogą asfaltową wjeżdżamy do Pozowic. Cały czas jedziemy wzdłuż wału by potem dojechać do skrzyżowania w centrum miejscowości. |
|
29,1 |
Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i ponownie dojeżdżamy do wału, który wyznacza kierunek naszej jazdy. Mijamy zabudowania i opuszczamy Pozowice. Następną miejscowością na naszej trasie są Jaśkowice. Mając cały czas wał po prawej stronie, dojeżdżamy do zabudowań i do skrzyżowania. |
|
32,7 |
Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo w drogę żwirową. Wzdłuż wału docieramy do Brzezinki. Po koło 800 m przejeżdżamy przez wał w koryto Wisły. Po chwili dojeżdżamy do drogi asfaltowej i skręcamy w prawo. Po około 200 m dojeżdżamy do przeprawy promowej. |
|
35,1 |
Tutaj czeka nas przeprawa na lewy brzeg Wisły. |
W tym miejscu rozpoczynają się kolejne warianty pętli rowerowej. Idealnym miejscem do odpoczynku jest Wioska Rowerowa w Brzeźnicy. Aby do niej dotrzeć wystarczy kierować się IV wariantem trasy. |
36,2 |
Poprawiony (piątek, 16 października 2009 08:34)